Voedingstoffen die je (huid) mooier maken

De relatie tussen voeding en huidproblemen is door artsen heel wat jaren genegeerd. Maar wat wij eigenlijk al wel wisten en wat nu ook op grote schaal bewezen wordt, is dat voeding en je huid niet los van elkaar staan. Suikers bijvoorbeeld werken puistjes én rimpels in de hand. Antioxidanten kunnen je huid juist beschermen. Welke voedingsstoffen staan op mijn lijstje favorieten met stip bovenaan?


Vitamine C

Vitamine C is een van de bekendste antioxidanten. Op huidgebied is naar geen enkel ingrediënt zoveel onderzoek gedaan. Antioxidanten zijn stoffen die het lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Die zuurstofdeeltjes ontstaan bij lichaamsprocessen en veroorzaken schade aan cellen. Dit proces wordt ook wel oxidatieve stress genoemd. En deze stress wil je liever niet in je lijf; het maakt oud!
Maar vitamine C doet nog meer, het helpt bij de aanmaak van collageen (niet voor niets kregen bemanningen van schepen vroeger scheurbuik als ze maandenlang op zee geen verse groenten en fruit aten) en zorgt dat je huid zijn stevigheid houdt. Ook werkt vitamine C ontstekingsremmend, en dat is weer fijn bij huidaandoeningen als acne en rosacea. En dan helpt de stof ook nog eens tegen pigmentvlekken.

Vitamine C wil je dus gewoon graag in hoge concentraties terugzien in je huidverzorging. Voor een optimale bescherming van je velletje is het goed om ook voldoende van de vitamine binnen te krijgen via je voeding en/of een supplement (12).

Waarom niet alleen in je voeding of met supplementen denk je misschien? Omdat het heel lastig is om op deze manier een voldoende hoge concentratie vitamine C in je huid te krijgen.  Combineren werkt het allerbeste, eten en smeren dus!

Nog krachtiger: astaxanthine

Dit bijzondere stofje met zijn lastige naam staat de laatste jaren flink in de belangstelling. Bij mij is hij ook favoriet! Astaxanthine  is net als vitamine C een antioxidant, maar dan een heel krachtige.  Vooral in Japan gaat het nutriënt door als supersupplement  tegen rimpels en andere tekenen van huidverval. In onderzoek (o.a. 123) is bewezen dat astaxanthine een ontstekingsremmende werking heeft en zonschade kan voorkomen.

Astaxanthine wordt gemaakt door beestjes als algen en plankton als natuurlijke bescherming tegen de schadelijke effecten van zonlicht en zuurstof. En zo wordt de stof uiteindelijk ook in ‘ons voedsel’ aangetroffen. Astaxanthine  geeft het ‘roze kleurtje’ aan bijvoorbeeld zalm, garnalen, forel of kreeft. Voor wie dit niet dagelijks op zijn menu heeft staan: er bestaan steeds meer supplementen met de veelbelovende mooimaker. Waarom niet in je huidverzorgingsproducten? Dit stofje is zo fel gekleurd dat het zelfs in minimale concentratie je product rood maakt en erger nog je huid ook!

Omega-3 vetzuren

Omega 3-vetzuren maken deel uit van de huidbarrière. Samen met cholesterol en ceramiden vormen deze vette stofjes het natuurlijke beschermende waslaagje, waardoor de huid gehydrateerd blijft en beschermd is tegen invloeden van buitenaf.
De vetzuren kun je binnenkrijgen via producten als vette vis, noten of lijnzaadolie, of speciale supplementen. Maar je kunt de stoffen ook direct op de huid aanbrengen, bijvoorbeeld als je erg last hebt van een droge of geïrriteerde huid. Net als bij vitamine C werkt de combinatie van voeding en smeren het allerbeste.

Vitamine D

Werd vroeger vooral naar onze botten gewezen, inmiddels weten we dat vitamine D ook een belangrijke rol speelt bij de werking van spieren en afweersysteem. Een tekort wordt in verband gebracht met heel veel ziekten, van hart- en vaataandoeningen tot depressies.  Maar Vitamine D is ook belangrijk voor je huid. Door zijn antioxidantwerking beschermt vitamine D tegen zonschade, de stof is verder belangrijk voor een goede wondgenezing en werkt ook ontstekingsremmend. Verder is er bewijs dat er een relatie is tussen acne en een laag vitamine D-gehalte. En of dat nog niet genoeg is, lijkt vitamine D te beschermen tegen allergische huidreacties en eczeem.
Vitamine D halen we uit vette vis, vlees en eieren, of boter waaraan de vitamine is toegevoegd. Maar het overgrote deel van wat we nodig hebben, maken we zelf aan in de huid. Hiervoor is wel zonlicht nodig. Bovendien is niet iedere huid even goed in het produceren van de vitamine. De oudere en getinte huid maken veel minder snel vitamine D aan dan een jongere, lichte huid. Niet zo vreemd dus dat zo veel mensen, vooral in de winter, een tekort aan vitamine D hebben.
Extra lang zonnen of zonnebanken is echter een slecht plan. Probeer voldoende vitamine binnen te krijgen met voeding en slik zonodig wat bij. Ik durf best te zeggen dat dat eigenlijk voor iedereen heel verstandig is!

Probiotica

Probiotica zijn zogenaamde goede bacteriën. De meeste mensen zullen de naam kennen van de kleine ontbijtdrankjes, maar er zijn ook heel wat capsules en poeders op de markt met ‘gezonde bacteriestammen’. Probiotica worden vaak in een adem genoemd met darmklachten, maar er komen steeds meer aanwijzingen dat ze veel zouden kunnen betekenen voor de huid. Bijvoorbeeld bij aandoeningen als eczeem, of bij rosacea en acne waarbij de balans tussen de huidbacteriën is verstoord.
Gebleken is dat het gebruik van probiotica de barrièrefunctie kan verbeteren en de huid kan helpen vocht vast te houden. Ook op het gebied van antiveroudering lijken ‘goede bacteriën’ een rol te kunnen spelen. Probiotica in huidverzorgingsproducten lijkt nog niet zo heel zinvol, in een crèmetje verliezen ze razendsnel hun werking. Maar ik volg de ontwikkelingen op dit gebied op de voet en houd jullie op de hoogte!

Copyright © 2018 Dermavision - Vormgeving & Techniek: JRS-Webdesign