Je hebt vast wel eens gemerkt wanneer je ‘slecht’ hebt gegeten, dat dit zich uit in de huid. Ook wij merken in de praktijk dat alles wat zich afspeelt binnen ons lichaam veel invloed heeft op de huid. Zo zien wij dat stress (bijv. door weinig slaap of rust, druk) en bepaalde voeding een nadelig effect kunnen hebben. Maar welke voedingsstoffen zijn dan zo nadelig voor onze huid? Wij zijn geen experts op het gebied van voeding, maar wij kunnen je wel vertellen wat wij weten vanuit onze praktijkervaring en verschillende gepubliceerde onderzoeken.

Waarschijnlijk is “suiker” het eerste wat in je op komt wanneer je denkt aan slechte voedingsstoffen, maar hoe zit dat precies? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ‘snelle’ suikers (koolhydraten) een negatieve invloed kunnen hebben op de huid en zo een rol kunnen spelen bij acne. Zo blijkt dat een dieet met ‘langzame’ suikers de ernst van acne kan verminderen. Suikers zorgen voor een stijging van hormonen zoals insuline en bepaalde groeifactoren. Deze stoffen verhogen de talgproductie én ze zorgen voor een ophoping van dode huidcellen wat beide bijdraagt aan de vorming van puistjes. Daarnaast gaan ‘snelle’ suikers verbindingen aan met bepaald stoffen in de huid die het collageen en elastine beschadigen waardoor het huidverouderingsproces zal versnellen!

Meer langzame suikers opnemen in je dagelijkse voeding is dus zeker van toegevoegde waarde. Langzame suikers vind je in zoete aardappelen, volkoren producten (brood en pasta), zilvervlies rijst, havermout, groente, fruit, peulvruchten en vis. En onze boosdoeners, de snelle suikers, vind je in aardappelen, bepaalde soepen en sauzen, wit brood, zoet beleg, gedroogd fruit, witte rijst, witte pasta, frisdrank, vruchtensap, snoep, chocolade, ijs, honing en taart (helaas, maar waar).

 

Een ander voedingsmiddel waar wij vaak tegen aanlopen in de praktijk is zuivel. Ook dit is een lastig verhaal om uit te leggen, maar we zullen het proberen. Wanneer we jong zijn kan ons lichaam zuivel goed gebruiken om te groeien. Het bevat belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten en het is een bron van vitamines B2, B12 en calcium. Maar hoe ouder we worden, hoe minder we hoeven te groeien en hoe minder ons lichaam raad weet met zuivel. Daarnaast bevat koemelk veel melkvet, melksuiker én het stofje IGF-1. Dit laatste stofje is het groeihormoon voor kalfjes, koeien worden ook tijdens de zwangerschap gemolken waardoor dit groeihormoon terecht komt in onze zuivelproducten. De combinatie van deze drie, maar vooral het stofje IGF-1, zorgt voor een stijging van de insulinespiegel wat weer in verband staat met een stijging van de talgproductie en een verhoogd groeitempo van de huidcellen waardoor de dode huidcellenlaag verdikt. Twee aspecten die een groot probleem vormen bij acne.

Elke huid, elk lichaam en elke persoon is anders, daarom is dit alles wetenschappelijk moeilijk te bewijzen. Wij merken in ieder geval wel dat het schrappen/vervangen van zuivelproducten en snelle suikers erg van invloed kan zijn op acne. Dus mocht jij last hebben van acne, dan is het zeker de moeite waard om dit uit te proberen! Ons advies is om dit altijd onder begeleiding te doen van een deskundige zodat je geen tekorten in vitamines en mineralen opbouwt. 

Heb jij al van alles geprobeerd wat betreft het aanpassen van je voeding en heb je nog steeds last van huidproblemen? Kijk dan eens wat een orthomoleculair specialist voor jou kan betekenen. Deze specialistes hebben zich helemaal verdiept in voeding en wat zich binnen in ons lichaam af speelt waardoor zij jou misschien wel verder kunnen helpen.

Boek hier snel en eenvoudig uw afspraak online of bel ons op 0416-672064

Kunnen wij u helpen?